Nie milkną echa decyzji samorządu województwa dolnośląskiego o likwidacji połączenia transgranicznego Wrocław – Drezno. RegioEkspres będzie kursował jedynie do 1 marca. Według informacji uzyskanych przez,, Rynek Kolejowy", nie ma szans na zachowanie połączeń.
W sprawie likwidowanego połączenia kolejowego Wrocław – Drezno wypowiedziała się też strona niemiecka. Zachowania połączenia Wrocławia z Dreznem chciałby Dietmar Woidke, pełnomocnik rządu Niemiec ds. kontaktów z Polską. Temat jest dla niego na tyle istotny, że zamierza poruszyć go podczas konsultacji międzyrządowych.
Na dramatyczny poziom usług transgranicznych narzeka też Michael Cramer, zasiadający w komisji transportu Parlamentu Europejskiego. Posunął się wręcz do stwierdzenia, że 25 lat po upadku żelaznej kurtyny, ta nadal odgradza od siebie dwa sąsiadujące państwa, bowiem nie udaje się zapewnić nawet minimalnej oferty transgranicznej.
Koleje Dolnośląskie wypełnią lukę po PR?
Jak udało się ustalić nieoficjalnie, Przewozy Regionalne rozpoczęły proces redukcji załogi odpowiedzialnej za uruchamianie pociągów lub przeniesienia jej do innych zadań w ramach spółki.
Tymczasem nad tym jak zorganizować komunikację z Niemcami po zawieszeniu połączenia Drezno – Wrocław zastanawiają się Koleje Dolnośląskie. Są już konkretne ustalenia w tym temacie.
– Z dniem 15 marca 2015 r. zostanie uruchomiony dodatkowy pociąg relacji Węgliniec – Zgorzelec, skomunikowany z pociągiem od Wrocławia. Pociąg wyjedzie z Węglińca około 20:40 i przyjedzie do Zgorzelca około 21:00 (dokładny rozkład jazdy jest w trakcie uzgadniania z PKP PLK – dop. redakcji) i będzie skomunikowany z pociągiem od Wrocławia przez cały tydzień. Ponadto, w wyniku wcześniejszych decyzji, celem zapewnienia odpowiedniej ilości miejsc, kursujące dziś autobusy szynowe Wrocław – Zgorzelec będą skrócone do Legnicy, natomiast na odcinku Legnica – Wrocław i Wrocław – Legnica połączenia te będą realizowane pojemniejszymi jednostkami elektrycznymi – informuje biuro prasowe Kolei Dolnośląskich.
Do Goerlitz autobusem
Przewoźnik pokazuje też w jaki sposób dojechać do Drezna korzystając z pociągów KD, autobusów transgranicznych ZVON kursującymi pomiędzy dworcami w Zgorzelcu i Goerlitz i oferty kolei niemieckich.
– Przejazd wymaga przesiadek, ale ostatecznie jest jedynie o kilkanaście minut dłuższy niż istniejące jeszcze bezpośrednie połączenie. Staramy się robić wszystko co możliwe, by wypełnić lukę, która zostanie po likwidacji tych połączeń – powiedział Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Jak dowiedział się,, Rynek Kolejowy", przewoźnik czyni starania o możliwość wjazdu swoimi szynobusami na stację kolejową w Goerlitz. W tej sprawie KD spotkają się z przedstawicielami DB Netz na początku marca. Na przeszkodzie stoją na razie przepisy dotyczące korzystania z fragmentów niemieckiej sieci, choć stacja znajduje się zaledwie 800 m od polskiej granicy.